| [ Add to Bookmark - Make Home Page ] [ بازگشت به خانه ] |
|
منوی اصلی |
|
سرطان در كمين عاشقان چيپس! [ January 11, 2008 ]
هموطن-يكي از تنقلات محبوب كودكان و حتي بزرگترها، سيب زميني سرخ شده و چيپس است كه تبليغات آن امروزه از در و ديوار مي بارد. در سالهاي اخير تحقيقات زيادي درباره سرطان زايي اين مواد غذايي انجام شده و گروهي از محققان اين خطر را تأييد و گروهي ديگر تكذيب مي كنند. به گزارش بيبيسي، در مطالعه محققان آلماني در دانشگاه ماستريخت، مشخص شده ماده موسوم به "آكريلاميد"، كه در اثر سرخ كردن ، گريل يا بريان كردن مواد غذايي در آنها ايجاد مي شود، مي تواند، احتمال بروز برخي سرطانها را بالا ببرد. نتيجه به دست آمده در اين مطالعه، روي دو نوع سرطان شايع خانمها يعني سرطان رحم و تخمدان متمركز بوده است. مجريان اين طرح، ابتدا گروهي 120 هزار نفره از زنان و مردان سالم را انتخاب كردند و از آنها خواستند به سؤالهايي درباره اين كه چه خوراكيهايي بيشتر مي خورند، پاسخ دهند. پس آنها را به مدت 11 سال پيگيري كردند و وقوع انواع سرطانها را در آنها ثبت كردند. جمع بندي اطلاعات به دست آمده نشان داد، آنهايي كه بيشتر از 40 ميكروگرم آكريلاميد در روز مصرف مي كردند، 2 برابر سايرين احتمال داشت كه به اين 2 نوع سرطان، رحم و تخمدان، مبتلا شوند. اين مقدار آكريلاميد را مي توان با خوردن يك پاكت چيپس وارد بدن كرد. نتايج اين مطالعه در نشريه "سرطان، اپيدميولوژي، پيشگيري و بيوماركرها" منتشر شده، اما ساير محققاني كه در مورد آن اظهار نظر كردهاند، به مردم اطمينان خاطر مي دهند كه اين نتايج نبايد باعث نگراني و دستپاچگي آنها شود. چرا كه هنوز هم نقش اين ماده، آكريلاميد، در بروز سرطان ناشناخته و غيرقطعي است. مطالعات پيشين، كه در سال 2005 توسط محققان دانشگاه هاروارد منتشر شد، توانسته بود اين ماده را از اتهام سرطانزايي تا حدود زيادي مبرا كند. اين محققان روي سرطانهاي كليه، مثانه و روده بزرگ مطالعه كرده بودند. همين نتايج به ظاهر ضد و نقيض، نشان مي دهد كه تا اثبات كامل سرطانزايي آكريلاميد و غذاهاي سرخشده هنوز راه زيادي در پيش داريم و تحقيقات بيشتري بايد انجام شود. اما تا آن موقع، بهتر است به توصيه كارشناسان بهداشتي توجه كنيم كه مي گويند بهتر است در مصرف غذاهاي سرخشده اعتدال را رعايت كنيم. حتي اگر آكريلاميد از اين اتهام به طور كامل تبرئه شود، باز هم نمي توان نقش خوردن بيش از حد خوراكيهاي سرخشده را در چاقي نا ديده گرفت. اما داستان چاقي در بالا بردن احتمال بروز انواع سرطانها هم كه نقل محافل هست. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه اين گونه غذاها مي توانند به طور غيرمستقيم سرطانزا باشند.اما در مورد آكريلاميد هم راههايي هست كه مي تواند در كم كردن مقدار آن مؤثر باشد. كارشناسان تغذيه مي گويند: - كافي است خوراكيهايي مانند سيبزميني را، تا حد زرد طلايي بيشتر برشته نكنيم. - هرچه رنگ خوراك شما به قهوهاي طلايي بيشتر نزديك شود، ميزان آكريلاميد تشكيل شده در آن بيشتر است. - همچنين بهتر است موقع سرخ كردن غذاها، در ماهيتابه را نگذاريم، چرا كه باعث برگشتن آكريلاميد تشكيل شده به داخل غذا مي شود. - توصيه استفاده نكردن از روغني كه قبلا از آن براي سرخ شدن استفاده كردهايد نيز از همين جا آب مي خورد. كارشناسان توضيح مي دهند كه ميزان آكريلاميد، به ويژه در خوراكيهايي كه كربوهيدرات بيشتري دارند، مانند سيبزميني، بيشتر است. |
موضوعات :
ورزشی (9) پزشکی (263) آی تی و کامپیوتر (275) تغذیه (412) جامعه (32) حوادث (324) خانواده (29) خبرهاي جالب (678) روانشناسی و درمان (315) سلامت و بهداشت (1468) سينما (122) سینمای جهان (444) سایر مطالب (18) طنز و خنده (168) علمی (804) عمومي (254)
آرشيو ماهانه :
January 2008 December 2007 November 2007 October 2007 September 2007 August 2007 June 2007 May 2007 April 2007 March 2007 February 2007 October 2006 September 2006 August 2006 July 2006 June 2006 May 2006 April 2006 March 2006 February 2006 January 2006 December 2005 October 2005 September 2005 |
Copyright © 2004-2007 parsipic.com All rights reserved-Designed By parsipic.com